Sedm zhlédnutých

Králíček Jojo /Taika Waititi, 2019/

Ambiciózní spojení na první pohled (pro někoho i na druhý) neslučitelných témat dětství a dospívání, nacismu se satirickým nadhledem. Dá se to zkousnout? Ačkoliv jde o tematický pelmel a tak trochu šíleně rozjetý vlak, u mě to fungovalo. Emoce, silné momenty, divně chameleoidní Scarlett Johansson (prapodivně konzistentní ve své roli) a záblesky jakoby z Moonrise kingdom Wese Andersona. Jo, vpády nacistů do děje (hlavně v druhé půlce filmu) působily jako "ajo, oni jsou ještě tady" a jejich psychologická evoluce neřekla nic objevného než že "to jsou taky lidi", ale pro mě to celý drželo pohromadě. A i když tempo malinko pohasínalo s rostoucí VSL linkou, je to ňuňu a pitoreskní.

Portrét dívky v plamenech /Céline Sciamma, 2019/

Intimní, feministicky laděné drama rozkrývající celou řadu aktuálních témat. Hebký, něžný, málomluvný, tichý snímek. Zatne s použitím silných hudebních momentů (sbor, závěrečný orchestr) doprovázených neméně intenzivními hereckými výkony. Nemám ráda historické filmy, ale tady došlo k přenesení současných strachů, obav a myšlenek na zašlé plátno. Na jeho pozadí pak vyznívají o to naléhavěji a konstrastně. Vypracovaná je i atmosféra a výtvarnost filmu. Práce s měkkým nasvícením napomáhá pomalé, doutnající, vylidněné scenérii. Historickým puntičkářům může překážet absence slov jako hřích a pokání, přítomnost extrémně volnomyšlenkářské exjeptišky či dedukci podvracející neschopnost rozpoznat přítomnost olejových barev v místnosti. K čertu s tím :)

Slunovrat /Ari Aster, 2019/

Severský horor (žánrově laxní označení, ber spíš geograficky) se stylizací do folklorní artové koláže. Představitelka hlavní role výborná. Originální výprava a kamera. Explicitní prvky násilí prokládány pohanskou mystikou. Scénáristické pasti jako spádotvorné motorky. Celý dost znepokojivý a temý i přes neustálou přítomnost světla.

Parazit /Džun-Ho Pon, 2019/

Korejský snímek, který vyhrál Zlatou palmu, tvoří kombo suprčerné komedie, sociální kritiky s hororovými prvky. Neuvěřitelné twisty v zápletce činí scénář nepředvídatelný a výjimečný. Jste bez šance odhadnout následující kroky (anti)hrdinů. Dávkovány jsou sympatie i antipatie. Komu fandit? V podstatě jde o drzou strhující sondu do společnosti Jižní Koreje. Top poslední doby.

Vlastníci /Jiří Havelka, 2019/

Možná nerada, ale vidím v tomto snímku poměrně vydařenou komedii našich luhů za poslední dobu. Schůze SVJ jsou pro ty, kdož je znají, velmi náročné. Ve skutečnosti nemají od filmu daleko a mnohdy jej svou do nebe volající kocourkovostí převyšují. Snímek vychází z divadelní hry, ale na rozdíl od ní, to v něm občas skřípe. Karikatury postav mají svůj vývoj, film má spád a nenudí. Sem tam i pobaví (obouvá se do všech demokraticky stejně). Přemrštěné situace jsou ve srovnání s realitou v podstatě uvěřitelné. Ale to, co se stává místy odpuzující, je průsak "divadelnosti", Ne, co do absurdnosti, ale co do "souboje o lva" v hereckém výkonu. Mísí se tu populismus, stereotypy za zenitem se sexismy. Uzavřená místnost tempu nevadí, problém vidím se závěrem, který příliš tlačí na pilu a tak nějak si s ním tvůrci nevěděli rady.

Plavání /Luzie Loose, 2018/

Tematizace vztahu matky s dcerou, film o sebepřijetí, o šikaně, o oběti a agresorovi, o manipulaci. Kdo je kdo? Příběh vypouští rovinu, která by se zabývala řešením nastalého problému komplexněji (istitucionální z pohledu školy či práva/úřadů). Ignoruje ji. Hrdinky se stávají hrozbou pro každého, kdo se jim připlete do cesty. Jejich vztah se komplikuje a vše kolem nich. Zahráno přesvědčivě a civilně. Umí vtáhnout.

Eyes wide shut /Stanley Kubrick, 1999/

Poslední snímek, který Stanley Kubrick dokončil. Eroticky laděné psychologické drama je volně natočené podle Snových novel (1926) Arthura Schnitzlera. Freudovský příběh je napasován do New Yorku konce milénia. Herecky v něm exceluje Tom Cruise a Nicole Kidman. Plazíme se do zákoutí jejich myslí a tužeb. Zjišťujeme, jaké mají sny, jaké hranice a morálku. Náznaky, spletitost, plíživost a tajemství jsou atributy tohoto snímku. V pomalém rytmu tají i tuhnou vztahy. Navzdory rozmáchlé stopáži je zábava se ve všem pitvat a přisoupit na Kubrickovu hru.

Štítky:

  • White Facebook Icon
  • White Pinterest Icon

© 2017 by Zajíc v Hájku

Logo graphic design copyright by Kampanenky