Zimní filmové tloustnutí

Tělo /Małgorzata Szumowska, 2015/

Komorní, subtilní metafora. Originální filmové pojednání o hranicích fyzického a duchovního těla. Intimními pasážemi neohroženě probleskuje kritika současného bezpohlavního rigidního Polska, které si neví rady, zda setrvat v tradičních schématech nebo se vrhnout čelit realitě, a křesťanských hodnot. Tři postavy, tři traumata, tři typy únikového řešení. Mysticismus, alkohol, sebedestrukce. Supr režie, promyšlenost, temně černohumorná stránka. Situace na hranici absurdity, přesto přesvědčivé a až dojemně křehké.

Tvář /Małgorzata Szumowska, 2018/

Zbytečný člověk. Hrdina filmu Jacek je typický lůzr zasazený do prostředí rodinného statku věčně toužící vymanit se z prostoru mezi prací a očekáváním okolí. Už úvodní scény deklarují metafyzickou podívanou. Esence maloměsta s kulturními hřeby v podobě black friday výprodejem televizí s nutností svlečení do spodního prádla (dokusoap némlich jak od Klusáka) a stavěním největší sochy Ježíše, otrlými dětmi, handrkováním, záviděním, nasáváním a utrzováním se v předsudcích. Kdo by z toho nechtěl pryč? Vše je jinak. Po pracovním úrazu musí podstoupit experimentální transplantaci obličeje. Metalista a exot se pro své okolí stává nechtěnou přítěží, něčím cizím. Jedinou oporou je pro něj jeho sestra, která mu fandí. Díky němu vzdoruje i ona. Umě namixovaná směs komedie (tuhnoucí úsměv), obskurní reality show a sociálního komentáře. Jaká je národní identita Polska věčně okleštěného konfliktem víry a racionality? Kde je jeho tvář? Kde je tvář Evropy? Čistí se od vřídků traumat minulosti. Taky je radši zakryjeme vyživující maskou? Nebo zakryjeme zrcadlo...

Marriage story /Noah Baumbach, 2019/

Slzavé emoční údolí. Vynikající výkony Scarlett Johansson a Adama Drivera coby manželské dvojice během rozvodového řízení. Promakané detaily režie vykreslující proměny vztahu. Absolutně životné hlavní postavy, jejichž příběh mě vcucnul. Komplikovaný, ale přese všechno láskyplný vztah redukován právnickou hantýrkou na sbírku podrazů. Film mi pokoutně připomněl Tátu v sukni v sofistikované a psychologičtější podobě. Citlivý snímek, i když je v něm hodně křiku.

Booksmart /Olivia Wilde, 2019/

Cool komedie, která mega utrpěla kvůli nehoráznému přešlapu distribuce v podobě českého titulu "Šprtky to chtějí taky". Ukažte mi puberťáka, který by na to šel do kina! Olivii Wilde jako herečku dvakrát neregistruju, ale tady se jako debutující režisérka ukázala v dobrém světle. Pokládám teen filmy za složitý oříšek balancující na hranici pekelné trapnosti. Má to draif celou dobu, vtip, hrdin(k)y, kterým držíte palce, fajn soundtrack. Moc povedený!

Yesterday /Danny Boyle, 2019/

Romantická komedie s rozkošnou (a pěkně oblékanou) Lily James :) That´s all. Jak by vypadal svět bez Beatles? Asi dost podobně... ale... Zápletka je sama o sobě celkem fajn, ale škoda, že se s tématem zmizení tohodle fenoménu nepracovalo originálněji. Nebo alespoň vizuálněji. Rozhodně je diskutabilní situace, zda by se písně této kapely staly i dnes super populární. Šedesátky versus dnešek a jeho hudební (ne)chutě. Reagovali by fanoušci stejně? Texty o lásce době poplatné nebudou, ale přeci jen se tomu zdráhám uvěřit. Romantická linka je však možná ještě méně uvěřitelná než ta "sci-fi". Opravdu by ho tak pěkná holka chtěla? :)

Štítky:

  • White Facebook Icon
  • White Pinterest Icon

© 2017 by Zajíc v Hájku

Logo graphic design copyright by Kampanenky